tag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.comments2017-11-26T11:47:45.588+02:00Teromakoteron blogiAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.comBlogger99125tag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-63554006907037360862017-11-26T11:47:45.588+02:002017-11-26T11:47:45.588+02:00Osui ja upposi! Ihanaa että minun luontaiselle toi...Osui ja upposi! Ihanaa että minun luontaiselle toimintatavalleni on löytynyt määritelmä = Knowmad! :-D<br />Kiitos Tero!Heli Hhttps://www.blogger.com/profile/11817590165864094747noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-37001874262465089122017-02-05T21:47:58.779+02:002017-02-05T21:47:58.779+02:00Kiitos! Käytän itse koko ajan pelaajaoppimisen met...Kiitos! Käytän itse koko ajan pelaajaoppimisen metodia sekä oppilaita että opettajia ohjelmoimaan opettaessani. Se vaatii oppijalta aika paljon, mutta myös saa aikaan sen, että oppii heti soveltamaan, kokeilemaan erilaisia ratkaisuja ja käyttämään luovuuttaan. Mun on pakko lainata tuota kommenttiasi 😊Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-72822262189161121452017-02-04T15:41:26.191+02:002017-02-04T15:41:26.191+02:00Pelaajaoppiminen on hyvä sana. Olen lukenut tämän ...Pelaajaoppiminen on hyvä sana. Olen lukenut tämän kirjoituksen ennenkin, mutta nyt se kolahti kunnolla :)<br />Olen ammatiltani koodari, ja tuo pelaajaoppijan määritelmä kuvaa täysin myös koodarin arkea. Siinä täytyy olla pelaajaoppija!!<br />Minusta tämä on asia, jota tulisi korostaa myös tuleville koodauksen opettajille enemmän. Datasepän koodikoulu blogissani on jo jonkin verran seuraajia. Tuon pelaajaoppimisen jossain artikkelissa esiin. Tälle täytyy saada näkyvyyttä ☺juanahttps://www.blogger.com/profile/13268457310448806296noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-41637369325963831452016-05-05T09:27:54.419+03:002016-05-05T09:27:54.419+03:00Joo, samalla polulla ollaan. Juju onkin siinä mite...Joo, samalla polulla ollaan. Juju onkin siinä miten osaa tehdä itsenä (opettajana) tarpeettomaksi. Peeiihttps://www.blogger.com/profile/04465699129974304390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-75054109670717760572016-05-04T21:51:45.206+03:002016-05-04T21:51:45.206+03:00Pekka, olen edelleen erittäin vahvasti sitä mieltä...Pekka, olen edelleen erittäin vahvasti sitä mieltä, että opettajan tärkein tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-69453661716778100782016-05-04T18:52:11.298+03:002016-05-04T18:52:11.298+03:00Mikä lie kohtalonyhteys, Tero :). Näkymättömässä o...Mikä lie kohtalonyhteys, Tero :). Näkymättömässä oppimisessa ope oikeastaan häipyy oppijaksi, ja lopulta ei muuta voi ollakaan. Tuossa mun lähestymisessä oppimisen omistajuuteen on sama perustilanne, mutta sitten sen verran annettu periksi ... jollekin? ..., että opettajalle yritetään antaa rooli näkymättömän oppimisen näkyväksi tekemisessä. Peeiihttps://www.blogger.com/profile/04465699129974304390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-7650352546151586172016-05-04T18:32:07.156+03:002016-05-04T18:32:07.156+03:00Hieno video! Kiitos @peeii ! Oppimisen omistajuus ...Hieno video! Kiitos @peeii ! Oppimisen omistajuus on minulle todella tärkeä kysymys. Jännää, että me lähestytään samoja juttuja vähän väliä. Tässä blogikirjoituksessa vuodelta 2013 oppijan oman oppimisensa omistaminen (OOOO) on keskeinen teema <a href="http://teromakotero.blogspot.fi/2013/10/scratch-flow-ja-nakymaton-oppiminen.html" rel="nofollow">http://teromakotero.blogspot.fi/2013/10/scratch-flow-ja-nakymaton-oppiminen.html</a>.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-52528696249730281982016-05-04T15:58:57.162+03:002016-05-04T15:58:57.162+03:00Moi kamut, toi rajaton oppiminen linkki ei enää to...Moi kamut, toi rajaton oppiminen linkki ei enää toimi, siis näkymätöntä historiaa. Mutta aihe ei ole vanha, tietenkään. Itse tässä viime päivinä olen sivunnut aihetta tuumimalla oppimisen omistajuutta. Kökkövideo ( josta toki olen ihan ylpeä) täällä https://vimeo.com/165220271/5689e69b16 . Ja muistattehan, että John on Suomessa ja erityisesti Mikkelissä 10.6. Ks. http://idec2016.org/wp/ Peeiihttps://www.blogger.com/profile/04465699129974304390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-88732678290231461632013-12-19T20:16:11.339+02:002013-12-19T20:16:11.339+02:00Kiitos, Laura! Sun blogikirjoituksesi Huudetaan lu...Kiitos, Laura! Sun blogikirjoituksesi <a href="http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/12/huudetaan-lujempaa.html" rel="nofollow">Huudetaan lujempaa!</a> sopii kyllä mielestäni tähän kuin "nenä päähän" #mielikuvituskoulu etenee hurjaa vauhtia :-) Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-53000644084938782092013-12-19T14:59:10.405+02:002013-12-19T14:59:10.405+02:00Mahtavaa Tero!Mahtavaa Tero!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10014192965025673526noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-11433421656503914592013-10-08T17:32:46.862+03:002013-10-08T17:32:46.862+03:00Kiitos, Anne. Joka päivä oppii jotain uutta ja huo...Kiitos, Anne. Joka päivä oppii jotain uutta ja huomaa kuinka asiat liittyvät toinen toisiinsa. Oivalluksen ja innoituksen hetket ovat kyllä hienoja. Ne ovat kuin kaikki kaunis maailmassa, sitä voi vain ihailla ja yrittää imeä itseensä mahdollisimman paljon. Niitä ei voi kuitenkaan ottaa kiinni tai omistaa, vaan ne ovat kuin sateenkaari, jota voimme ihailla, mutta emme saa sitä ikinä kiinni käteemme. Silti meille on mahdollista vaikuttaa ympäröivään maailmaan itsemme kautta. Kaikki se mitä ajattelemme, puhumme ja teemme vaikuttaa siihen todellisuuteen, jota elämme vaikutuksen vahvistuessa tuossa jatkumossa vasemmalta oikealle siirryttäessä.<br /><br /><a href="http://lemill.net/community/groups/aikamatka-oppimisen-ja-koulun-tulevaisuuteen" rel="nofollow">Olemme aikamatkalla oppimisen tulevaisuuteen </a>Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-6192131796417047162013-10-08T08:53:55.630+03:002013-10-08T08:53:55.630+03:00Upeaa nähdä, miten pitkän linjan työ johtaa aina a...Upeaa nähdä, miten pitkän linjan työ johtaa aina askeleelta toiselle ja tasolta toiselle. On vakuuttavaa, miten viittaat tässä aiempiin tekemisiisi, miten asiat ovat kiteytyneet, miten tavoitat siirtämistä ja levittämistä, et vain oivallustesi yksin omistamista. Kuulut niihin, jotka tekevät kuten opettavat. Jokaiselle ihmiselle kuuluisi perusoikeutena (lapsen kaltainen) oppimisen ilo. Sitä vastaan on maailmassa kaikenlaista, aikavarkaita, kyynistymistä ja muuta.<br /><br />Pysähdyin oikein mittimään sanaa 'epämukavuusalue'. Toisille epämukavaa on se vanhassa tutussa pysyttäytyminen ja mukavaa tuntemattomaan kokeilevaan loikkaaminen. Miten näissä sanoissakin kannamme tiettyä (ajatus)maailman mallia.Anne Rongashttps://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-68165883826937254732013-01-28T19:53:12.165+02:002013-01-28T19:53:12.165+02:00Kivalta tuntuu, että 5T / 8T leviää omia aikojaan ...Kivalta tuntuu, että 5T / 8T leviää omia aikojaan verkossa ja reaalitodellisuuden sovelluksissa ;)<br /><br />http://tahti.blogspot.fi/p/5t-3d.htmlHelge Keitelhttps://www.blogger.com/profile/13567933173037735729noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-73604122647620620782012-11-17T21:27:12.468+02:002012-11-17T21:27:12.468+02:00Rainer, painopisteen ei pitäisi olla software tai ...Rainer, painopisteen ei pitäisi olla software tai hardware vaan mindware.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-78106148495460996072012-11-16T13:41:44.652+02:002012-11-16T13:41:44.652+02:00No need to explane! See www.visualtech.fiNo need to explane! See www.visualtech.fiRainerhttps://www.blogger.com/profile/11279635829372989139noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-37172022529070492662012-04-29T08:41:46.969+03:002012-04-29T08:41:46.969+03:00Kiitos, Tuija! Näin on. Sosiaalinen media mahdolli...Kiitos, Tuija! Näin on. Sosiaalinen media mahdollistaa asioiden jatkuvuuden ja mahdollisuuden osallistua ajasta ja paikasta riippumatta. Minulle tämänkertainen peli liittyi sisäisenä jatkumona ITK 2011 -päivien Learning Café ja Sometun näkymättömän pikkujoulun tapahtumiin. Viimeksi mainitussa oli paljon yhteisiä elementtejä tämänkertaisen pelin kanssa, joka taas tulee liittymään tuleviin kokemuksiin.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-4777259451262495192012-04-28T21:45:47.333+03:002012-04-28T21:45:47.333+03:00Kiitokset Tero upeasta koosteesta! En päässyt muka...Kiitokset Tero upeasta koosteesta! En päässyt mukaan "Nyt pelittää"-kokeiluun ja nyt sain hyvän tuntuman siitä. Todella hyvä juttu! Näin se ITK2012 vaan jatkuu somessa, vaikka RL-tapahtuma on jo ohitse :)Tuijahttps://www.blogger.com/profile/09668408741465626052noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-88692683497136222242012-04-15T23:54:57.237+03:002012-04-15T23:54:57.237+03:00Todella hienosti ilmaistu Jari: "...etsitkö h...Todella hienosti ilmaistu Jari: "...etsitkö hiihtotunnilla olevan oppilaan "suorituksesta" virheitä, vai ohjaatko peilineuroneittesi antaman intuition pohjalta oppijaa nauttimaan enemmän siitä mitä hän on tekemässä...?" Tuon saman voi soveltaa kaikkeen opetukseen ja samalla kouluviihtyvyyskin, jossa Suomessa on ehkä eniten ongelmia, parantuisi. Motivaatio olisi toiminnan sisäistä eikä sitä pitäisi etsiä ulkoisista seikoista, kuten arvosanoista.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-81792295127164721572012-04-09T16:14:18.462+03:002012-04-09T16:14:18.462+03:00Erittäin mielenkiintoista...nämä teemat kiehtovat ...Erittäin mielenkiintoista...nämä teemat kiehtovat niissä konteksteissa, joissa olen "opettajan" asemassa; niin liikunnallisten erityistaitojen yhteydessä tapahtuvan ohjauksen (eri hiihtolajit, jousiammunta...) kuin enemmän mentaalipuolelle painottuvien valmennusten yhteisöjen toimintakulttuurien kehittämisessä.<br /><br /> "Toinen ongelma näissä testeissä on se, että ne rankaisevat virheistä. Kuitenkin virhe tai mahdollisuus olla väärässä ovat perustavanlaatuisia edellytyksiä luovuuden kehittämiseksi ja uuden oppimisen synnyttämiseksi." Tämän teeman tarkasteluun voisi käyttää vaikka loppuelämänsä - onko peruskoulumme sittenkään niin mallikasta kuin PISA -tutkimukset antaisivat ymmärtää mittauksen rajoittuneisuuden vuoksi - etsitkö hiihtotunnilla olevan oppilaan "suorituksesta" virheitä, vai ohjaatko peilineuroneittesi antaman intuition pohjalta oppijaa nauttimaan enemmän siitä mitä hän on tekemässä...?Jarihttps://www.blogger.com/profile/07576381759362023125noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-47709578781256560082012-02-08T12:27:34.998+02:002012-02-08T12:27:34.998+02:00Kriittinen puheenvuoro yliopistotutkijalta. Suonet...Kriittinen puheenvuoro yliopistotutkijalta. Suonette anteeksi vänkyrätekstini, mutta se on toistaiseksi kiistaton tutkimustulokseni:)<br /><br />Olen työn puolesta jonkin verran tutkinut sosiaalisia medioita, ja tullut siihen tulokseen, että ne ovat kouluissa lähes käyttökelvottomia. Perusteluni ovat liian pitkiä kirjoitettavaksi tähän blogikommentointiin, mutta pääargumentti perustuu siihen, että nyky-yhteiskunnan kasvatit ovat totuttautuneet sosiaaliseen meidaan ja luoneet siihen "mikä on hauskinta"-metodin. Sitä ei saada muutettua kertomalla kouluissa tietokoneiden käyttösäännöt. Jos joskus saataisiin todistettua, että "mikä on hauskinta"-metodi on myös tehokkain, voisimme saman tien sulkea koulun ja kehottaa ihmisiä tapaamaan kahviloissa ja kerhoissa tehden sitä, mikä tuntuu heistä hauskimmalta. <br /><br />Vaikka radikaaleimmat "invisible learningin" kannattajat jopa kannattavat tätä ajatusta, olen vakuuttunut siitä, että se kannattaa vain niiden ihmisten parissa, jotka joka tapauksessa menestyisivät missä tahansa koulun sisäisessä ja ulkoisessa opiskelussa. <br /><br />Vaikka periaatteessa oppiminen voi olla ja onkin ihannetapauksessa hauskaa, ei voi minkään logiikan mukaan olettaa, että hauskuus olisi mikään "guideline", jonka avulla saadaan looginen oppimiskokonaisuus aikaan. <br /><br />Vaikka kovasti vakuutellaan siitä, että tässä Web 3.0:ssa ollaan siirtymässä pois pimeästä keskiajasta uuden ajan avaruuteen, tuntuu että hommassa on sama vauhtisokeus kuin 2000-2010-luvun "E-learning"-huumassa, joka samaan tapaan piti viedä meidät oppimisen ekstaasiin, johon tuhlattiin kansallisella tasolla satoja miljoonia euroja ja saatiin aikaiseksi pari virtuaaliyliopiston kaltaista web-sivun tynkää ja kasa pdf:iä ja sekavia videopätkiä jonnekin "e-learning"-sivulle. Tosin hyvä uutinen on se, että tällä kertaa riski perustuu talkootyölle eikä veronmaksajien rahoille. <br /><br />Tosiasiallisesti Web 3.0 perustuu käsittääkseni kuitenkin sosiaalisen median intoilijoihin, jotka vaivojaan säästämättä (kiitos siitä heille) soveltavat sitä opetukseen- vaikka nähdäkseni samalla energialla opetustunnit saisi mielekkääksi vaikka 1300-luvun munkkiluostarin pulpeteilla takkatulen, mustepullon ja papyruskäärön ääressä. Tämä todistaa näiden henkilöiden itseään säästelemättömän työtehon ja innon, mutta ei sosiaalisen median soveltuvuutta opetukseen. Kunnon astronautti kun onnistuu laskeutumaan vaikka pesukoneella. <br /><br />Itsekin entisenä IT-kouluttajana tunnistan tämän vauhtihuuman aiheuttaman houkutuksen ja sokeuden, ja kieltämättä jään pohtimaan sitä työmäärää, jonka vietin iltakausia uusien vallankumouksellisten oppimistekniikoiden parissa- kuitenkin tosiasiallisten oppimistulosten jäädessä laihoiksi. Uudet teknologiat jäivät elämään ainoastaan pääasiassa niiden elämäntapanörttien keskuudessa, jotka joka tapauksessa elävät tietokoneen ääressä- aivan kuten blogikeskusteluissa, joissa keskustelevat vain kaltaiseni nörtit, mutta joiden pariin mikään pikkukylän yläasteen 60-vuotias äidinkielen opettaja joka osaa hädintuskin lähettää sähköpostia, tuskin eksyy. <br /><br />Onko olemassa mitään tutkimustuloksia, jotka todistavat sosiaalisen median opetustehon puolesta? Itse en ole löytänyt sellaisia. <br /><br />Toivoisin blogiin jatkokeskustelua tästä ajatuksestani, joka toki ei ole "ainoa totuus", mutta ainakin se välipysäkki, jolle toistaiseksi olen päätynyt.Jou zihttps://www.blogger.com/profile/03860462398522232941noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-51358411117544396372011-11-28T20:23:04.072+02:002011-11-28T20:23:04.072+02:00Kiitos motivoijalle! Oli upeaa ideoida yhdessä. Ja...Kiitos motivoijalle! Oli upeaa ideoida yhdessä. Ja kiitos Tero upeasta lauantai- illan päätöksestä. Vieläkin mukavat kuubalaissävelet siivittävät askelia. Olisinharmittanut, jos en olisi ollut mukana.LeenaVaihttps://www.blogger.com/profile/10240488655476667859noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-47668226389698841772011-11-28T17:37:04.131+02:002011-11-28T17:37:04.131+02:00Kaunis kiitos vallan mainiosta blogikirjoituksesta...Kaunis kiitos vallan mainiosta blogikirjoituksesta ja meidän pikkujoulujen näkymätön pikkujoulu -osion tallentamisesta!PauliinaMakelahttps://www.blogger.com/profile/15204937068252046111noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-41789457899052968102011-11-17T23:16:15.597+02:002011-11-17T23:16:15.597+02:00Mulla on Canon EOS 500D. Olen kuvaajana ja kuvan k...Mulla on Canon EOS 500D. Olen kuvaajana ja kuvan käsittelijänä ihan täysi amatööri, mutta kiitos kannustuksesta :-)<br /><br />Kun savolainen puhuu, siirtyy vastuu kuuntelijalle... Tuossa videossa ei mennyt ihan nappiin tuo tarina... 40 kriisi...joo, joo... vuonna -93 olin 36 vuotias ;-)<br /><br />Odottelen innolla videoita alustuksista. Todella mielenkiintoisia juttuja!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-62093025073290105622011-11-17T21:40:55.376+02:002011-11-17T21:40:55.376+02:00Kiitokset erinomaisesta raportista ja hyvistä kuvi...Kiitokset erinomaisesta raportista ja hyvistä kuvista! Etenkin näin tilaisuudesta pois jääneen näkökulmasta raporttisi avasi mukavasti käsiteltyjä teemoja.<br /><br />Millä laitteella olit kuvaamassa, kun noin hyviä tuli? Muutkin saa esim. Flickrin tai Picasan kautta tms. pistää jakoon, tagit "itkouluttajat", "itko10v".<br /><br />Tällainen YouTube-video löytyi netistäkin: http://www.youtube.com/watch?v=o2WhH1tAvTo&feature=youtu.be<br /><br />Meillä oli tosiaan ammattikuvaaja paikalla, joten videoita alustuksista syntynee lähiaikoina. Laitetaan nettiin näkyviin.Tarmo Toikkanenhttps://www.blogger.com/profile/07172196740974158882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2006086297652386012.post-21461761109014777782011-11-16T19:53:06.920+02:002011-11-16T19:53:06.920+02:00@Sun äitis Kiitos!@Sun äitis Kiitos!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.com