IT-kouluttajat juhlii 10-vuotista taivaltaan juhlaseminaarissa, jonka teema on "IT-koulutuksen kolme vuosikymmentä" 9.11.2011 Helsingissä Hotel Arthurissa. Sain kunnian päästä esiintyjäjoukkoon tilaisuuteen. Tässä oma lyhyt avaukseni omasta näkökulmastani asiaan liittyen.
Taustaa
Toimin
erityisluokanopettajana autismin kirjon oppilaiden opetuksessa
Kilonpuiston koulussa Espoossa ja olen intohimoinen avointen
oppimisympäristöjen ja sometun muutosagentti. Toimin aikaisemmassa
ammatissani muusikkona Santiago de Cuban Casa de la Trova:ssa 9
vuoden ajan soittimenani tres. Voimakkaat formaalin opetuksen
ulkopuoliset oppimiskokemukset Suomessa ja Kuubassa saivat minut
pohtimaan oppimista syvällisesti.
Tämän vuoden huhti-toukokuun
vaihteessa sain käsiini John Moravec:in ja Cristóbal Cobo:n
kirjan "Aprendizaje Invisible: Hacia una nueva ecología de laeducación", joka on ollut minulle siitä lähtien valtaisa
innostuksen lähde. Kirja on vapaasti ladattavissa kirjan internet-sivustolta. Olin kuitenkin näistä asioista innostunut jo
paljon ennen kirjaan tutustumistani. Olin tutustunut kirjan
kirjoittajien, John Moravec:in ja Cristóbal Cobo:n, ajatuksiin samoihin aikoihin Pedacasting-koulutuksen kanssa. Keväällä 2009 löysin netissä surffaillessani John Moravec:in
slideshare-esityksen ”Toward Society 3.0: A New Paradigm for 21stcentury education”, jonka innoittamana aloitin verkkokeskusteluni ”Web3.0?” Pedacasting-koulutuksessa. Cristóbal Cobo on vuorostaan
tärkeässä osassa ”Elämme mielenkiintoista aikaa”
-verkkokeskustelussa. Oppimisen teoreettista pohdiskelua olin jo
tehnyt pitkään mm. pro gradu -tutkielmassani 2005. Tutkielmassani
taustateorioina olivat Platon/Sokrates:in anamnesis, Michael Polanyin
tacit knowledge (hiljainen tieto, joka on myös taustateoriana
näkymättömässä oppimisessa) sekä Mihály Csíkszentmihályin flow.
Oppimisen tulevaisuus
Jotta
Suomi pysyisi oppimisen kärkimaana myös tulevaisuudessa, täytyy
koulua jatkuvasti kehittää. John Moravecin sanoin: "1.0 yhteiskunnan koulut eivät voi opettaa 3.0 yhteiskunnan opiskelijoita." Meidän täytyy pystyä uudistamaan
koulutusjärjestelmää ja toimintakulttuuria vastaamaan modernin
yhteiskunnan ja tulevaisuuden tarpeisiin.
Kaikkea sitä, mitä opitaan, ei
havaita formaaleissa oppimisympäristöissä oppimiseksi. Osa
oppimisesta jää näkymättömäksi. Näkymättömän oppimisen
prosesseissa tapahtuu kuitenkin suuri määrä oppimista. Miten
voisimme saada non-formaalin ja informaalin oppimisen sekä niiden
välimuodot mukaan formaaleihin oppimisen prosesseihin?
Oppiminen voi tapahtua milloin ja missä
vain. Tämän hetken maailmassa kouluilla ja oppilaitoksilla ei ole
enää yksinoikeutta opettamiseen ja oppimiseen. Suurin osa
oppimisesta saattaa jo tapahtua formaalien oppimisympäristöjen
ulkopuolella.
Avoimuuden merkitys kasvaa koko ajan.
Suljettujen oppimisympäristöjen aika saattaa olla käymässä
vähiin. Avoimuuden kulttuurissa kannustetaan sisältöjen,
kokemusten ja resurssien jakamiseen sekä vaihtamiseen vapaasti ja
avoimesti. Koulumaailmassa se voisi tarkoittaa virallisen koulutuksen
resurssien avaamista maailmalle.
Yksi tehokkaimmista oppimisen keinoista
on opettaa. Meidän tulisi rohkaista vertaisverkko- (P2P) ja
yhteisöllistä oppimista. Oppijat oppisivat opettamalla toisiaan tai
jakamalla tietoa toistensa kanssa. Kouluissa on tapahtumassa muutos.
Ennen opettaja opetti oppilaita. Nyt myös oppilaat saattavat opettaa
oppilaita ja parhaimmillaan oppilas saattaa opettaa opettajaa. Tähän
muutokseen opettajat tarvitsevat sekä koulutusta että muuta tukea,
jotta pystyisivät vastaamaan näihin suuriin muutoksiin.
Oppiminen ei enää rajoitu johonkin
tiettyyn ikäkauteen ennaltamäärätyissä oppimisympäristöissä. Oppiminen voi tapahtua milloin ja missä
tahansa. Oppiminen ei ole enää neljän seinän sisälle suljettua
eikä koululla ole enää yksinoikeutta opettamiseen ja oppimiseen.
Puhutaan rajattomasta kolmen ulottuvuuden (3D) ja kolmensadankuudenkymmenen asteen (360°) oppimisesta. Se tarkoittaa nykyisen formaalin koulutuksen ajalliset
ja paikalliset rajat ylittävää 7/24 koulutusta. Teknologinen
kehitys ja Internet mahdollistavat sen jo nyt.
Toimintakulttuurin muutos
Johtuuko
TVT:n (tieto- ja viestintätekniikan) tehoton käyttö kouluissa
siitä, että opettajat eivät osaa käyttää ja hyödyntää sen
antamia mahdollisuuksia? Mielestäni tämä pitää ainakin osittain
paikkansa, mutta en kuitenkaan halua syyllistää opettajia vaan
kohdistaa voimavaroja laitehankinnoista opettajien kouluttamiseen ja
pedagogiseen kehittämiseen. Muutoksen pitäisi lähteä jo
opettajankoulutusvaiheesta, mutta se ei yksinään riitä. Opettajien
jatkuva kouluttaminen on ehdoton edellytys sille, että pystyttäisiin
vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Laitteistoja myös tarvitaan,
jotta turvattaisiin tasapuoliset mahdollisuudet TVT:n käyttöön
oppilaille ja opettajille. Tärkeintä on kuitenkin
toimintakulttuurin muutos kohti 3.0 yhteiskunnan koulua.
Elämme
jo tulevaisuutta. Koulu ei voi jäädä vierestä katsomaan
tilannetta passiivisena, vaan sen tulee ottaa tulevaisuuden haasteet
vastaan pelotta. Se, mitä tarkoitamme koululla, on muuttumassa. Onko
tulevaisuuden kouluissa oppitunteja, kokeita määrääviä opettajia
tai ikäryhmittäin lajiteltuja oppilaita käymässä läpi
opetussuunnitelmaa? Tämä kaikki saattaa olla muuttumassa.
Näkymätön oppiminen
Näkymätön oppiminen on John
Moravec:in ja Cristóbal Cobo:n ehdotus oppimisen uudeksi
paradigmaksi 21. vuosisadalle. Näkymätön on oppiminen ei ole
kuitenkaan teoria, vaan metateoria, joka yhdistää erilaisia
teorioita ja näkökulmia itseensä. Sitä kutsutaan myös
protoparadigmaksi, joka on jatkuvassa beta- ja rakennusvaiheessa.
Näkymätön oppiminen
pähkinänkuoressa:
Näkymätön oppiminen koostuu monista
ideoista. Se pyrkii ottamaan huomioon nopeiden yhteiskunnallisten ja
teknologisten muutosten vaikutukset koulutukseen ja oppimiseen. Se
keskittyy enemmän siihen, miten opitaan, kuin mitä opitaan. Se
pyrkii rakentamaan tulevaisuuden koulutusta. Sen tarkoituksena on
saada panostamaan avoimuuteen. Se pyrkii pääsemään irti
ajattelusta, jossa oppimisen ongelmia on ratkaistu uusilla
laitteilla, luopumatta vanhoista opetusmenetelmistä. Se ei
kuitenkaan tarkoita oppimisen uudelleen keksimistä, eikä kaiken
vanhan poistamista ja aloittamista alusta. Se ei enää liity vain
johonkin tiettyyn vaiheeseen ihmisen elämässä. Se tarkoittaa
koulutuksen painopisteen siirtämistä software:stä ja hardware:stä
mindware:in kehittämiseen. Se ei ole kuitenkaan manifesti tai vaihe
vaiheelta tarjottava resepti vaan periaatteita, jonka pohjalta
etsitään ratkaisuja ”tee se itse” -menetelmällä.
TVT (tieto- ja viestintäteknologia)
Mikä on sitten TVT:n osa tässä
uudistustyössä? Se on tärkeä osa näkymätöntä oppimista, mutta
ei keskeinen. Se on hyödyllinen väline, joka auttaa tavoitteiden
saavuttamisessa, mutta se ei saa olla itseisarvo. TVT tarjoaa mahdollisuuden
välittömään, nopeaan ja interaktiiviseen tiedon välittämiseen.
Se muuttaa kulttuuriamme nopeasti, ja asettaa koulutukselle
uusia kysymyksiä ja haasteita.
TVT:lle on tulossa myös kansalaisten
väliseen tasa-arvoisuuteen liittyviä tehtäviä. Nykyajan
maailmassa kaikkilla kansalaisilla täytyy ainakin jossain määrin
olla näitä taitoja, jotta he voisivat selviytyä tietoa ja
yhteyksiä täynnä olevassa maailmassa. Uhkana on digitaalinen
lukutaidottomuus. Ilman näitä taitoja ei pysty käyttämään
verkkopankkia, tekemään etätyötä, maksamaan veroja verkossa tai
edes ostamaan lentolippua Internetistä. Digitaalisesti
lukutaidottomista voi tulla toisen luokan kansalaisia. Siksi
koulumaailman on taattava kaikille kansalaisille riittävät
perustaidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen.
Lopuksi
Opettajana olen ylpeänä voinut sanoa,
että suomalainen koulu on maailman paras. Haluan myös pitää sen
maailman parhaana! Siksi sitä tuleekin kehittää koko ajan
vastaamaan paremmin tulevaisuuden haasteisiin. Oppimis- ja
työympäristömme ovat jatkuvan kehityksen tilassa. Koulun tulee
pystyä vastaamaan näihin haasteisiin. TVT:llä on hyvin tärkeä tehtävä näihin haasteisiin
vastaamisessa. Otetaan haaste vastaan!
Upea paradigma ja hengästyttävä juttu. Tämän otan oman oppimisen listalle.
VastaaPoistaTervetuloa joukkoon Satu! Pidän näkymättömästä oppimisesta kaksi webinaaria to 13.10.2011 klo 15-16 Näkymätön oppiminen aloittelijoille -webinaari ja to 20.10.2011 klo 15-16
VastaaPoistaNäkymätön oppiminen "jatko" -webinaari.
Olen myös kirjoittanut asiasta Wikispaces sivuille nakymatonoppiminen.
Ning-sivuilla on asiaa koskien mielenkiintoisia keskusteluja ja kehitysideoita Näkymätön oppiminen - Invisible Learning - Aprendizaje Invisible.
Tervetuloa mukaan keskustelemaan ja kehittämään opetusta!